Academie PansophiaStichting Pansophia

Academie Pansophia wil het universele en sacraal vrouwelijke uit voorbije tijden wakker kussen en herinneren. We willen bijdragen en informeren over het herontdekken van de vrouwelijke kant van God, de vrouwelijke waarden en de bijdrage van vrouwen in oude en hedendaagse culturen.PanSophia wil het universele en sacraal vrouwelijke uit voorbije tijden wakker kussen en herinneren.

  • Home
  • Artikelen per thema
    • Bijbel & Gnostiek
    • Geboorte & Vruchtbaarheid
    • Gezondheid & Genezing
    • Godinnen & Heiligen
    • Krachtplaatsen
    • Matriarchaat & inheemse wijsheid
    • Misdaden tegen vrouwen
    • Moeder Aarde
    • Ontdekkingen & Wetenschap
    • Recht Gezet!
    • Sacraal Landschap
    • Samenleving van de Toekomst
    • Sjamanisme, divinatie en trance
    • Venuskunst
  • Pansophia
    • Wat is Pansophia
    • Organisatorisch
    • Word Vriend/in van Pansophia
    • Wie is Pansophia
    • Inspirators
    • Internationaal netwerk matriarchaat
    • Sophia-groepen Nl
    • Nieuwsbrief
    • Contact
  • Krachtplaatsen
  • Zwarte Madonna
  • Boeken
    • Auteurs
    • Pansophia boeken
    • Boeken NL
    • Boeken Engelstalig
  • English

Met kinderen filosoferen over een mooie aarde

aarde

De les ‘Een mooie aarde’ door Frederike de Jong heeft een eervolle vermelding gekregen in het kader van de uitreiking van de Berrie Heesen Prijs 2016 door het Centrum Kinderfilosofie Nederland.

De leerlingen kregen een tafelkleed als aarde en de opdracht van de aarde iets moois te maken. Een verslag van de les is verschenen in Filosofie & Praktijk, september 2016. Het juryrapport luidde dat deze inzending was bekroond ‘vanwege het originele en goed uitgewerkte idee en de kans die deze les biedt om grote maatschappelijke thema’s op een speelse en tegelijk indringende manier aan de orde te stellen’.

Frederike de Jong: ‘In mijn lessen wissel ik af tussen kennisoverdracht (over filosofen en filosofische vaardigheden), de verwerking daarvan in een praktische werkvorm (de leerlingen noemen dat een ‘spelletje’) en een klassengesprek over een filosofische vraag die door mij of door de leerlingen is geformuleerd. De leerlingen leren kritisch denken, vragen stellen, gesprekken voeren en reflecteren op actuele onderwerpen en hun eigen binnenwereld. Dat gebeurt in een veilige setting waarin ze worden uitgedaagd hun eigen gedachten onder woorden te brengen en hun vooronderstellingen te onderzoeken, daarbij vooral door elkaar aan het denken gezet. Ik zie mijn rol als docent als aangever van onderwerpen en af en toe een kritische vraag die de leerlingen verder kan helpen in hun denkproces. Mijn streven is om de leerlingen zoveel mogelijk eigenaar te laten zijn van dat proces, door ze sturingsmogelijkheden in handen te geven’.

Lees het hele artikel op de website van het NIVOZ

 

 

13 februari 2017   Henny
  Samenleving van de Toekomst     Auteur: Frederike de Jong, filosofie, onderwijs
  • De Munnikenboom Utrecht
  • Géén vrouwen bij migratie Indo-Europese volken!

Reageer hierop

Cancel

  • (zal niet worden weergegeven)

Krachtplaatsen

Pansophia op facebook

‹ › ×
    Copyright © 2016 Academie Pansophia -