De les ‘Een mooie aarde’ door Frederike de Jong heeft een eervolle vermelding gekregen in het kader van de uitreiking van de Berrie Heesen Prijs 2016 door het Centrum Kinderfilosofie Nederland.
De leerlingen kregen een tafelkleed als aarde en de opdracht van de aarde iets moois te maken. Een verslag van de les is verschenen in Filosofie & Praktijk, september 2016. Het juryrapport luidde dat deze inzending was bekroond ‘vanwege het originele en goed uitgewerkte idee en de kans die deze les biedt om grote maatschappelijke thema’s op een speelse en tegelijk indringende manier aan de orde te stellen’.
Frederike de Jong: ‘In mijn lessen wissel ik af tussen kennisoverdracht (over filosofen en filosofische vaardigheden), de verwerking daarvan in een praktische werkvorm (de leerlingen noemen dat een ‘spelletje’) en een klassengesprek over een filosofische vraag die door mij of door de leerlingen is geformuleerd. De leerlingen leren kritisch denken, vragen stellen, gesprekken voeren en reflecteren op actuele onderwerpen en hun eigen binnenwereld. Dat gebeurt in een veilige setting waarin ze worden uitgedaagd hun eigen gedachten onder woorden te brengen en hun vooronderstellingen te onderzoeken, daarbij vooral door elkaar aan het denken gezet. Ik zie mijn rol als docent als aangever van onderwerpen en af en toe een kritische vraag die de leerlingen verder kan helpen in hun denkproces. Mijn streven is om de leerlingen zoveel mogelijk eigenaar te laten zijn van dat proces, door ze sturingsmogelijkheden in handen te geven’.
Lees het hele artikel op de website van het NIVOZ