door Annelien van Kempen
De zon schijnt, de straffe herfstwind kleumt de botten.
Vanuit de hedendaagse hoogbouw van de Zuidas stap ik straks op de fiets naar de Oude Kerk in Amsterdam. Ik zal me voegen in de rij van vaardige vrouwenhanden, die de borduurnaald oppakken en met naald en draad op en neer gaan in gothic gestures.
We borduren de plattegrond uit de 16e eeuw van de Oude Kerk op kaasdoek van 600 bij 400 cm, de architectuurtekening is in geschetste lijnen op het doek gezet, we werken in kruissteekjes met 4 tinten grijs dmc splitzijde de lijnen langs, zoeken onze weg naar de getrouwe weergave van het bouwwerk.
Plat en nederig klein voelt het, priegelen onder loeplampen die een fel licht schijnen op het bijna witte doek, terwijl de kerk op grote hoogte de bogen boven ons strekt. Gebaar naar de godinnen, goden en de hemel. Het borduurkleed bedekt de kruisvormige tafel. Daaronder snorren warmtebronnen ter verwarming van onze koude voeten en benen, wij, handvaardige dames, in dikgebreide truien en vesten gehuld, wij koesteren ons in zachte fleecedekens en omslagdoeken.
Het nonnenwerk beslaat vier middagen van de week, in vier maanden tijd in een team van vier borduursters. We wisselen elkaar af, 60 borduursters en 1 borduurder schuiven beurtelings aan de handvaardige dis.
Mijn bijdrage aan de live performance staat ingepland op 25-11, 16-12, 7-1, 4-2, 24-2, 17-3 in de middag van 2 tot 6 uur. Het voelt als waar voorrecht om met verticale bewegingen door het horizontale doek de hedendaagse gothiek in te stappen. Kunstenaar Marinus Boezem wijst ons met ruime gebaren de weg.
Hartelijk welkom in De Oude Kerk in Amsterdam!
Lees hier meer over het kunstproject en de kunstenaar Marinus Boezem.